Program 2014

FRIKTIONER – Internationell performancekonstfestival
14-17 maj 2014 i Uppsala
Tema: Freedom of Action

Varmt välkommen till Friktioners 5:e upplaga!
På stadens gator och torg, Botaniska trädgården, Fredens Hus, Katalin och Uppsala konstmuseum.

Med reservation för ändringar i programmet.
Vid regn kan plats ändras.

ONSDAG 14 MAJ

13:00-18:30 Seminarium (engelska)
Fredens Hus, Uppsala slott

Freedom of Action. Var går gränserna för konstnärlig frihet och hur kan konsten påverka ett samhälle i konflikt?

Moderator: Rikard Ekholm, Fil Dr i estetik, Filosofiska institutionen, Uppsala universitet.

13:10 Artistic Expressions and Peacemaking. Peter Wallensteen, Professor i Freds- och konfliktsforskning, Uppsala universitet.

14:10 Stability and Fight or Animal and Divine against Human. Oleg Kulik (Ryssland), Friktioners huvudtalare: konstnär, curator och professor föreläser om sin konst och visar video. 
 
16:20 Panelsamtal: Sakiko Yamaoka (Japan) Sinéad O´Donnell, (Nordirland) Tamar Raban, (Israel). Moderator: Radmila Djurica (Serbien), journalist och skribent till Friktioners katalog 2014.

TORSDAG 15 MAJ

12:00-12:40 Öppningsperformance Crying Action, koordinerat av SU-EN (Sverige). Medverkande: kören Munviga under ledning av Gina van Dam. En rituell sorgeaktion över alla barn och civila som dör i krig.  Gågatan:  Stadsbiblioteket – Celsiustorget.

15:30-21:00 Uppsala konstmuseum

15:30-17:30 Öppet samtal: Konstnärspresentationer och reflektioner runt årets tema: Freedom of Action. Vån 1

18:30 Öppningstal och skål av Sten Bernhardsson, kulturdirektör, Kulturkontoret, Uppsala kommun.  Vån 3

18:45 Taus Mackhacheva (Ryssland), The Cake. Bakexpertis: Marie Broman och Maria Johansson. The Cake relaterar till Hitlers geopolitiska plan att erövra Baku. Konstnären har funnit en filmsekvens i Krasnogorsk filmarkiv, där Hitler skär upp en tårta som är bakad och utformad som Kaukasus och Kaspiska havet.  Vån 3

19:30 Tamar Raban (Israel), Utan titel. ”Doing not showing” är Tamar Rabans förhållningssätt till performance. Hon arbetar intuitivt utifrån platsen och brukar inkorporera ord, rörelse och interaktiva situationer med publik och plats. Vån 1

20:15-21:00 Anka Fugazi (Polen), Wołanie (Gråt). Aktionen behandlar kvinnors villkor och lyfter fram sorg och smärta genom symboler. Vån 1
FREDAG 16 MAJ

11:30-13:00 Studerande vid Performance Pathway, Royal College of Arts, London, har under veckan medverkat i en workshop, ”Into the Woods”, i Vendel med Gustaf Broms (Sverige). Rosana Antoli, William Colley, Zeijing Liu, Karolina Magnusson Murray, Heather McCalden, Lou Marcellin, Girolamo Marri, Alicia Matthews och Leon Platt framför ett verk från denna process. Gågatan: Stadsbiblioteket – Celsiustorget

14:00-17:00 Gågatan: Stadsbiblioteket – Celsiustorget

Sinead O´Donnell (Nordirland), erasing HER history. Konstnären arbetar under eftermiddagen med att genom sin vandrande kropp existera i stadsrummet.

Peppe Rosvik (Finland/Sverige), Connected. Peppe arbetar med ett påtagligt fysiskt och politiskt uttryck. Vi kan beskriva honom som en konstnärlig punkrebell, en kroppslig dissident, som vägrar att på förhand lämna en innehållsdeklaration.
 
Anka Fugazi (Polen), Oganic Compunds. Konstnären arbetar även i detta stycke med temat utsatthet mot den kvinnliga kroppen. Iklädd en vit klänning och en piska i handen skapar hon ett spår av blommor och frukt. Hennes kropp tuktas för egen hand.

Nathalie Anguezomo Mba Bikoro (Gabon/Tyskland), El Carrusel. Medverkande: åsnorna Pepita och Peppino. Åsnan är ofta sedd som dum och förslavad. I många kulturer har den associerats med skam. Åsnan är dock ett av de mest intelligenta och vänliga däggdjuren. Verket vill skapa en drömbild av frihet och solidaritet mellan människor och djur i hela världen. Publiken kan delta genom att klappa eller mata och barn kan få en ridtur.

Andrey Kuzkin (Ryssland), 14 12 18 9 16 1 – 15 8 99 3. ”Damer och herrar! En unik show, endast idag och helt gratis! Du kan erhålla ett unikt konstverk… Vänligen ge konstnären något litet föremål som du har med dig och inom ett par minuter kommer det tillbaka som ett konstverk. Detta öppnar dörrar till nya verkligheter. Du kan göra vad du vill med det: sälja, förstöra eller ha det hemma. Missa inte denna chans att nå evigheten.” Deltagare erbjuds att bli fotograferade tillsammans med sitt konstverk efteråt.

19:00-21:30 Uppsala konstmuseum:

19:00-19:30 Dominik Lipp (Schweiz), NO.II/MMXIV. ”I mellanrummen är jag fri i flödet. Allt handlar om siffror och bokstäver. Jag måste genomföra detta!”.  Vån 1

19:30-20:00 Sakiko Yamaoka (Japan), Sculpture of Eye Contact (house version). Konstnären intresserar sig för vårt dagliga beteende när vi betraktar, tittar, stirrar på någon annan, eller när vi själva blir betraktade. Stirrar vi för länge kan det uppfattas som oartigt, och t o m ses som ett övergrepp. Sculpture of Eye Contact har genomförts i det offentliga rummet på flera ställen i Japan.  Vänligen följ instruktionerna och använd de hjälpmedel som konstnären delar ut. Vån 1

20:15-20:45 Gustaf Broms och Nigel Rolfe (Sverige/UK), Utan titel. ”två kroppar möts i tid och rymd, medvetande ser på medvetande, tomhet reflekterad i tomhet”. Gustaf Broms och Nigel Rolfe träffades 2012 på Guangzhou Live och kände att deras arbeten hade beröringspunkter. Verket är ett eko av en tidigare aktion från Vendelskogen. Vån 3

21:00-21:30 Peppe Rosvik (Finland/Sverige), Disconnected. En performance med konstnärlig besudling av maktens symboler. Vån 1
LÖRDAG 17 MAJ

12:00-18:00 Uppsala konstmuseum:

Andrey Kuzkin (Ryssland), Space time continuum. Under ca 6 timmar tecknar konstnären en linje på väggen utan att någonsin lyfta sina händer från väggen. Vid start och avslut skrivs datum och tid in. Konstnären undersöker tid – hittar sin nutidspunkt, blickar tillbaka på sin dåtid och framåt mot sin framtid. Verket framarbetades i Moskva 2008 under utställningen ”Earth” vid Stella Art Foundation och har inte visats sedan dess. Vån 1

12:00-18:00 Nathalie Anguezomo Mba Bikoro (Gabon/Tyskland), Independence Cha Cha. I detta nya verk arbetar konstnären med att samla publikens minnen och av dessa skapa en slags fysisk karta. Kartan omvandlas till en installation. Vån 1

12:00-17:00 Natasha Dahnberg (Sverige/Ryssland), Löpande band. I samarbete med Svitlana Kovalenko och Klara Granlöf.  Performancen ställer frågor om militärindustrin: ett löpande band där vi alla deltar, medvetet eller omedvetet. Vi både accepterar och förkastar militär upprustning och nedrustning, men det är svårt att påverka mänsklighetens cykler av fred och krig i ett längre perspektiv. Verket är en fortsättning på en performance som gjordes till utställningen Min Soldat på Uppsala konstmuseum 2012. Vån 3

13:30-15:00 Botaniska trädgården, nya delen vid Tropiska växthuset:

Sakiko Yamaoka (Japan), Sculpture of Eye Contact (High Five Garden version). En version på konstnärens tema runt betraktande och kommunikation i offentliga miljöer. En social interaktion i gröngräset, där alla är inbjudna. Sakiko Yamaoka målar blommor på dina händer. När du möter en annan blomsterhand i Botaniska trädgården: Gör High Five! 

Dominik Lipp (Schweiz), NO.III/MMXIV. ”Om vinden är stark, måste jag iakttaga försiktighet. Vindens kraft tvingar mig att släppa seglet. Jag tänker på ord av Michelangelo: Jag seglar men jag rör mig inte.”

Elena Kovylina (Ryssland), Kids. En ömsint performance runt barnets tillkommande i världen, där banden mellan barn och förälder, kärlek och omsorg är den bästa garanten för ett självständig individ.

Taus Mackhacheva (Ryssland), The Nose. Ordet “Merlep” betyder både “berg” och “näsa” på avar, ett nordkaukasiskt språk. En näsa från Dagestan ger sig ut på en lång vandring, sökandes efter sitt ansikte. Temat förekommer i litteratur och folksagor från Dagestan: En yngling måste hitta sin näsa och därmed bevisa sitt hjältemod. Näsan understryker vår karaktär, och begränsar vårt synfält. Idag mäter vi inte längre människors ansiktsmått med linjal, det finns mer sinnrika sätt att kategorisera människor.

Tamar Raban (Israel), Utan titel. ”Att göra, och inte visa upp” har Tamar beskrivit sitt arbetssätt inom performance. Hon arbetar intuitivt utifrån platsen och brukar inkorporera ord, rörelse och interaktiva situationer med publik och plats.
20:00  Friktioner c/o Katalin:
Öppen bar och restaurang

20:10-20:30 Sinéad O´Donnell (Nordirland), erasing HER history. “It / s / it / s / about / it / s / about / holding / holding it / holding onto / it / holding / it / together / for a while / through time / slowly / quickly / slightly / silently / in / actions / holding / onto to something / that / that can / it can / fall to pieces / but / it / it / never / seems / to / die”

Avslutningstal och skål av curator och projektledning.

21:00-23:00 Konsert med Differnet (Uppsala/Sverige). Minns ni när ”experimentalism” inte var en genre? Och minns ni musik som inte odlar ett egenvärde i sitt formalistiska ursprung? Techno som inte är techno, pop som inte är pop, ljudkonst som inte är… osv. Differnet består av Tomas Bodén, Anna-Karin Brus, Magnus Gyllenswärd och Peter Jackson.

Uppsala konstmuseum har följande öppettider under Friktioner:
14/5 onsdag 12-20
15/5 torsdag 12-21:15 (utställningarna är öppna 12-16)
16/5 fredag 12-16, 19-21:45 (utställningarna är öppna 12-16)
17/5 lördag 12-18 (utställningarna är öppna 12-16:30)

BILJETTER KRÄVS TILL UPPSALA KONSTMUSEUM OCH KATALIN:
”Friktionerpasset” 200 kr ger entré till festivalens samtliga arrangemang.
Separat entrébiljett kan även köpas på Uppsala konstmuseum 40 kr.
Separat biljett Friktioner c/o Katalin 100 kr.
Festivalpass kan köpas på Fredens Hus, Uppsala konstmuseum och Katalin.

Facebook: friktionerfriction

Besöksadress: Uppsala konstmuseum, Uppsala slott, ingång E.
018–727 24 82 (reception), http://www.uppsala.se/konstmuseum

ARRANGÖRER
Uppsala konstmuseum och SU-EN Butoh Company/Mon no Kai
 

Curator: SU-EN
Projektledare: Rebecka Wigh Abrahamsson, Uppsala konstmuseum
Curatorsassistent: Johannes Blomqvist
Projektassistent: Eva Björkman, Uppsala konstmuseum
Samarbetspart ryska deltagare: Natasha Dahnberg
Tekniker: Martin Wallin, Uppsala konstmuseum och Hans Wärnsberg
Assistenter: KAI-EN och Astrid Reinhammar

Tack till alla volontärer!

SAMARBETSPARTNERS
Fredens Hus
Katalin
Uppsala linneanska trädgårdar/Botaniska trädgården

FINANSIÄRER/SAMARBETSPARTNERS
Kulturnämnden/Uppsala kommun
Destination Uppsala
Kultur i länet/Landstinget i Uppsala län
Kulturrådet
The Scandinavia-Japan Sasakawa Foundation
Institutionen för Freds- och konfliktsforskning samt Institutionen för Filosofi Uppsala universitet
Bolandsgymnasiet, estetiska programmet, Uppsala
Royal College of Arts, London
Uppsala stadsbibliotek
Köttinspektionen Uppsala
Sveriges ambassad i Moskva
Kören Munviga/Kroppsmusikalen

Friktioner är en del av Fredsåret och Kulturstaden Uppsala
www.varaifred.se

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s