Peter Johansson/Barbro Westling

                                    Peter Johansson och Barbro Westling i kostym. Foto: Torun Ekstrand

 

 

Peter Johansson/Barbro Westling, Malmö
Peter Johansson (f.1964) och Barbro Westling (f.1956) har samarbetat som konstnärlig duo sedan 2004. I sina verk provocerar och utmanar de ofta betraktaren till att ifrågasätta traditionella normer, värderingar och identiteter. Samarbetet började med en videoinstallation till utställningen Skånsk nazism på Malmö museer, därefter har bland annat snåla smålänningar gisslats och belönats, levande hönor i konstgjorda hönsgårdar stirrat tillbaka, Turning Torso annekterats från marken och nattligt lånade trädgårdsprydnader ställts ut på konsthall. Sedan 2005 har de arbetat med dockspelet Bergman Horror Show som framförts på svenska och europeiska konstscener. Det är ett troskyldigt spel på en miniatyrteater, likt den som Alexander leker med i filmen Fanny och Alexander, baserat på svartvita stillbilder, musik och repliker ur Ingmar Bergmans filmer. Konstnärerna undersöker ämnen som död, melankoli och drama och närmar sig Bergmans filmvärld med humor och ironi.

Peter Johansson/Barbro Westling, Malmö
Peter Johansson (b.1964) and Barbro Westling (b.1956) have collaborated as an artistic duo since 2004. Their works often provoke and challenge the viewer to question traditional norms, values and identities. Their collaboration started with a video installation in the exhibition Skånsk Nazism (Scanian Nazism) at Malmö Museer, and since then stingy Smålanders have been taunted and rewarded, live hens have stared back at viewers from artificial chicken coups, the Turning Torso’s (skyscraper in Malmö) plot of land has been annexed, and garden décor borrowed in nightly raids have been exhibited in art galleries. Since 2005 they have worked on the puppet show Bergman Horror Show that has been performed in Swedish and European art venues. It is an innocent performance in a miniature theatre resembling the one Alexander plays with in the film Fanny and Alexander, and is based on black and white stills, music and lines from Ingmar Bergman’s films. The artists examine subjects such as death, melancholy and drama, and approach Bergman’s filmic world with irony and a sense of humour.

www.peterjohanssonbarbrowestling.com

Lämna en kommentar